Marec 15, 2023 — 3 min branje
Z digitalizacijo se je naše življenje v veliki meri poenostavilo. Vedno več vsakdanjih opravkov lahko uredimo v udobnosti domačega naslonjača. Na žalost pa znajo to udobje in uporabnikovo brezskrbnost dobro izkoristiti prevarantje, ki se želijo dokopati do vaših osebnih podatkov.
Zelo verjetno ste kdaj prejeli elektronsko ali SMS sporočilo, ki zatrjuje, da je prišlo do posodobitve sistema in da morate zato vnesti svoje osebne podatke. V primeru, da prejmete tako sporočilo, ga nemudoma izbrišite in ne vnašajte nikakršnih podatkov.
Banka od vas nikoli ne bo zahtevala, da ji preko spleta posredujete osebne podatke, to je prvi znak, da gre za prevaro. Če ste slučajno osebne podatke že posredovali oziroma vseeno mislite, da gre za avtentično sporočilo, o tem nemudoma obvestite svojo banko in se posvetujte o nadaljnjih korakih.
Poleg lažnih elektronskih ali SMS sporočil, se prevaranti poslužujejo tudi drugih metod. Poglejmo si še nekatere izmed njih. Kupovanje podatkov na temnem spletu je metoda, preko katere zlonamerneži po navadi ne dostopajo neposredno do bančnih podatkov, temveč do drugih podatkov o prijavah, ki pa jih lahko uporabijo za številne zlonamerne namene. Naslednje tri metode pa niso usmerjene proti uporabniku, temveč neposredno proti banki. Pred njimi se mora torej zaščititi banka sama in ne njeni uporabniki, vendar je vseeno koristno, da jih poznamo.
Prvi tak primer je napad na bančni sistem podpore uporabnikom, kjer se prevarantje poskusijo dogovoriti za sodelovanje z banko z namenom izboljšanja uporabniške izkušnje. Pri drugem načinu prevaranje iščejo šibke točke bančnih poslovnih sistemov in poskušajo vstopiti neposredno v njih. Zelo podoben je tretji način, kjer napadalci programirajo bote, ki testirajo različne kombinacije gesel za vstop v račune. V tem primeru morajo banke poskrbeti, da take sumljive prijave opazijo in jim preprečijo dostop. To najpogosteje ugotovijo tako, da opazijo sumljivo veliko poskusov prijav z napačnim geslom, prijave iz oddaljenih lokacij, prijave iz naprav, ki niso povezane z računom itd. Splošen nasvet za uporabnike je, da uporabljajo čim močnejše geslo ter da omogočijo dvojno preverjanje pred prijavo (npr. potrditev preko sporočila SMS ali elektronske pošte).
Zanimiv nov stil prevar, ki se pojavlja v zadnjem času in je vedno bolj pogost, je odpiranje novih bančnih računov z lažnimi podatki. Pri tej prevari so na udaru predvsem spletne banke, pri katerih preverjanje identitete poteka preko spleta. Prevarantje se poslužujejo različnih tehnik, s katerimi pretentajo te, sicer vedno boljše, sisteme.
Bančne prevare so med najbolj pogostimi tipi spletnih prevar, vendar pa prevaranti poskušajo na spletu priti tudi do drugih tipov vaših osebnih podatkov. Previdnost nikoli ni odveč, o varnosti na spletu lahko izveste več na strani slovenskega nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost SI-CERT.